Opublikowano Jeden komentarz

EKOWTOREK – Zielona firma

nagłówek - zielona firma (tablet, kawa i kwiatek)

W ostatnich latach świadomość w zakresie ekologii bardzo wzrosła – nie tylko wśród konsumentów, ale też firm, tych małych i dużych. I całe szczęście! Co robimy w naszej firmie, żeby dbać o planetę? Co Ty możesz wprowadzić w swojej, by firma była ekologiczna? Podpowiadamy poniżej.

Zacznijmy od kwestii technicznych – prostych rzeczy, które można wprowadzić w swojej firmie właściwie bez wysiłku. Może i nie uda się wprowadzić wszystkiego naraz – niektóre kwestie są inwestycjami – ale warto wdrażać krok po kroku nowe rozwiązania. Większość z nich nie wymaga wydawania pieniędzy – wręcz przeciwnie, pomaga je oszczędzać! Ekologiczna firma to win-win dla Ciebie i dla planety.

Funkcjonowanie firmy

Lokalni i polscy dostawcy

kawa z Gdańskiej Palarni Kawy

W swojej firmie warto wykorzystywać materiały od lokalnych dostawców.

Kupujesz kawę? Zamawiaj ziarna z lokalnej palarni (my najczęściej korzystamy z Palarni Skład KawyGdańskiej Palarni Kawy <3). Zamawiasz owoce? Na pewno w okolicy są miejscówki, które dowiozą Ci świeże sezonowe owoce z okolicy. A jeszcze lepiej – sam_a wybierz się do lokalnego warzywniaka czy na targ!

Warto stawiać na lokalne i polskie produkty sezonowe, kiedy to tylko możliwe. Dzięki temu redukujesz ślad węglowy produktu oraz wspierasz lokalne biznesy!

Woda

woda z cytryną w szklance

Już od dawna odchodzi się od wody butelkowanej – zwłaszcza w plastiku – ale wciąż w wielu miejscach pracy zdarza się, że taką kupuje się zgrzewkami. Zwłaszcza podczas upałów.

Wiesz, że kranówka jest zdatna do picia? Nie jest w żadnym stopniu gorsza od wody butelkowanej! A jeśli Cię to nie przekonuje, ze względu na smak lub jakość wody w siedzibie firmy – postaw na dzbanki filtrujące. Pamiętaj wtedy, żeby zwracać filtry do odpowiednich punktów. Firmą, która zbiera zużyte filtry w celu powtórnego przerobu jest np. Brita.

Dzięki takim rozwiązaniom ograniczysz zużycie plastiku i produkcję śmieci.

Więcej o wodzie przeczytaj tu: EKOWTOREK – WODA. BUTELKI, KRANÓWKA CZY FILTRY?

Ogranicz papier

planer tygodniowy na tablecie

Zastanów się i sam_a sobie odpowiedz (tak z ręką na sercu!): czy wszystkie wydruki w Twojej firmie są konieczne? A potem wymień te, które nie są.

Zamień drukowane tabele na Arkusze w chmurze, do której dostęp mają pracownicy. Możesz tak zrobić z grafikami, planami, podsumowaniami i właściwie wszystkimi materiałami potrzebnymi do funkcjonowania firmy.

Zamień drukowane grafiki/plany na program do planowania działań dla całej załogi, np. Trello czy Asanę. Na pewno też usprawni to pracę!

Nie drukuj tego, co możesz w każdej chwili otworzyć na komputerze. Oczywiście warto to zabezpieczać i regularnie robić kopie zapasowe.

Jeśli już drukujesz – zadbaj, żeby drukować na obu stronach papieru, na ekologicznym papierze z certyfikatem FSC oraz PEFC.

Tak samo, jeśli wysyłasz kartki lub notki do Klientów – staraj się nie wykorzystywać „plastikowego” papieru. Foliowany i lakierowany papier nie nadaje się do recyklingu.

Segregowanie śmieci

kosz na papier

W domach już przyzwyczailiśmy się do segregacji – w większości. Jednak w firmach wciąż stanowi to pewien problem. Dlatego warto wprowadzić system z jasnymi oznaczeniami, do każdego rodzaju odpadów.

Istnieją kosze, które zajmują niewiele miejsca, a łączą kilka pojemników na różne rodzaje śmieci. Warto też przemyśleć, gdzie najbardziej przyda się konkretny kosz, np. na papier w okolicach biurka, a na odpady mieszane czy bio – w okolicach kuchni/aneksu.

Jeśli tylko możesz, nie korzystaj z worków na śmieci – są zupełnie zbędne w przypadku papieru czy plastiku, przecież te materiały nie brudzą. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście mycie kubłów po odpadach (zwłaszcza zmieszanych), jednak jeśli obawiasz się o higienę – używaj worków tylko do odpadów zmieszanych i bio.

Pamiętaj, że istnieją worki kompostowalne, więc nie ma problemu z wyrzuceniem ich do pojemników z bioodpadami.

Więcej o segregacji śmieci przeczytasz w naszym artykule EKOWTOREK – JAK SEGREGOWAĆ ŚMIECI?

A dodatkowo oszczędzaj

wisząca lampa z kwiatami

Zainwestuj w swojej firmie energooszczędne oświetlenie – oszczędzisz pieniądze oraz pomożesz środowisku. A jeśli planujesz kupować urządzenia typu lodówka, mikrofalówka czy zmywarka – zwróć uwagę na klasę energetyczną sprzętu. Podobnie jak w przypadku oświetlenia w przypadku wyższej klasy – upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu, dbając o planetę i oszczędzając pieniądze na rachunkach.

Inwestycja w lodówkę czy kuchenkę mikrofalową pozwala też na bardziej dalekosiężną oszczędność – pozwoli na przynoszenie przygotowanego w domu jedzenia, co zmniejszy częstotliwość zamawiania na wynos i kupowania „gotowców” w plastiku, często wątpliwej jakości. Pamiętaj, żeby korzystać z pojemników wielorazowych.

Oczywiście namawiamy, żeby wspierać lokalne restauracje – ale przede wszystkim na miejscu. Wypad na obiad raz w tygodniu z pracownikami może być dobrym sposobem na przerwę w pracy i lepsze poznanie się. A kiedy zamawiasz jedzenie na wynos – zwróć uwagę, w czym przywożone są dania. Coraz więcej restauracji inwestuje w bioopakowania. I to jest super!

Sprzedaż wysyłkowa

kartony i taśma papierowa do pakowania

Twoja firma sprzedaje przez Internet? To najczęściej oznacza, że trzeba zabezpieczyć i wysłać towar. Nadal jednak firma może być ekologiczna i zielona!

Po pierwsze: wykorzystuj to, co już masz. Czyli pakuj w kartony, które sam_a otrzymujesz od swoich dostawców, wykorzystuj te same wypełniacze – jeśli otrzymujesz coś zapakowanego w folię czy plastik, lepiej wykorzystać to i podać dalej, niż wyrzucić do śmieci.

Jednak sam_a nie kupuj folii bąbelkowej czy innych plastikowych wypełniaczy – nawet szkło da się świetnie zabezpieczyć bez plastiku. Korzystaj ze skropaku, który jest biodegradowalny, tektury czy papierowych ścinek. Nieraz świetnie nadadzą się do tego gazety „potraktowane” niszczarką.

Nawet taśma klejąca nie musi być plastikowa – obecnie mamy coraz większy wybór taśm papierowych, ekologicznych.

Jeśli zamawiasz przez Internet, rób duże zamówienia – wtedy zarówno wypełniacze jak i taśmy będą tańsze, przewóz rzadszy, a co za tym idzie – zostawi mniejszy ślad węglowy.

A jeżeli ozdabiasz swoje paczki, zrezygnuj z plastikowych elementów. Postaw na naturę. Suszone kwiaty, trawy, plecione sznurki – wygląda to pięknie.

Wszystkie te rozwiązania serdecznie polecamy – z doświadczenia! <3

Działania budujące świadomość

nauka ABC - klocki

Działania te powinny iść w parze z edukacją i komunikacją: z pracownikami, klientami i dostawcami. Warto przeprowadzić wewnątrz firmy szkolenia i warsztaty zwiększające świadomość w zakresie ekologii.

Jest to szczególnie ważne dlatego, żeby pracownicy rozumieli, po co to wszystko robią i jaki sens mają poszczególne wymagania. Wtedy będzie im łatwiej prowadzić dalszą komunikację z klientami czy dostawcami, a jednocześnie będą mogli sami przekładać tę wiedzę na praktykę w swoich domach.

Firma naprawdę ekologiczna

ekologia

Niestety zdarza się, że firmy na fali „mody na ekologię” praktykują tzw. greenwashing, czyli kreowanie przez firmę wizerunku wprowadzającego w błąd konsumentów, przez co sądzą, że produkt czy usługa są ekologiczne.

Jako firma – bądź uczciwa w swoich działaniach. Nie komunikuj więcej, niż rzeczywiście robisz. I staraj się wprowadzać jak najwięcej pozytywnych zmian.

Jako konsument_ka – weryfikuj swoje wybory. Lepiej wybrać mniejszą, lokalną firmę, starającą się dbać o planetę, niż wielką firmę, która twierdzi coś innego, ale jej wybory mówią inaczej.

I pamiętaj – nikt nie jest idealny. Nie od razu Rzym zbudowano – tak samo nie buduje się ekologiczne firmy. Jednak cegiełka po cegiełce, a wszystkim nam będzie żyło się lepiej. I Klientom, i firmom, i planecie.

1 komentarz do “EKOWTOREK – Zielona firma

  1. Przeczytałem ten artykuł i był on pouczający, dostarczył mi kilku przydatnych wskazówek i sztuczek, które
    mogę zastosować w moim biznesie.

     

     

     

     

     

     

     

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.